Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014

Ανάρτηση φύλλου εργασίας 4 - 3ος νόμος Νεύτωνα , από το σενάριο ανακαλυπτικής διδασκαλίας Νόμοι Νεύτωνα



ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4

ΔΡΑΣΗ – ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ  3ος ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΝΕΥΤΩΝΑ

ΟΝΟΜΑ………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ΣΤΟΧΟΙ: Όταν τελειώσεις το φύλλο εργασίας θα είσαι σε θέση να:

1.        Διατυπώνεις και να εφαρμόζεις τον 3ο νόμο του Νεύτωνα

2.       Συνδέεις  τη δύναμη με την αλληλεπίδραση.

3.       Εξηγείς φαινόμενα από την καθημερινή ζωή τα οποία στηρίζονται στον  3ο νόμο του Νεύτωνα.

4.       Κατανοήσεις ότι δράση και αντίδραση είναι δύο δυνάμεις ίσες και αντίθετες που δρουν σε διαφορετικά σώματα.


Δραστηριότητα 1
1.      Τι νομίζεις ότι θα γίνει αν τραβήξει το κορίτσι το σχοινί;
a)      Θα τραβήξει το αγόρι προς το μέρος της

b)      Θα πλησιάσουν μεταξύ τους.
2.      Ποια δύναμη νομίζεις ότι είναι η αντίδραση στο βάρος W:
a)      W’
b)      FΝ

3.      Όταν σπρώχνεις τον τοίχο σε σπρώχνει και ο τοίχος.  Ναι ………………   Όχι ……………….

Δραστηριότητα 2

Πώς μπορείς να ελέγξεις πειραματικά τις απαντήσεις σου στις παραπάνω ερωτήσεις;
Σχεδίασε μία πειραματική διαδικασία για το σκοπό αυτό.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δραστηριότητα 3

Απαιτούμενα όργανα εργαστηρίου:
Βαράκια
Δυναμόμετρα
Μπαλόνια
 Ορθοστάτες

1.      Σταθείτε αντικριστά με έναν συμμαθητή σου. Ακουμπήστε τις παλάμες σας και σπρώξτε ο ένας τον άλλο έτσι ώστε να ισορροπείτε. Γιατί ισορροπείτε; Τι αισθάνεσαι;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.      Στηρίξου στον τοίχο. Γιατί δεν πέφτεις; Τι αισθάνεσαι;
………………………………………………………………………………………………………………………….
Γιατί δεν μετακινείται ο τοίχος;…………………………………………………………………………………………..

3.      Δέστε δύο δυναμόμετρα γύρω από ένα βαράκι . Το ένα δυναμόμετρο το κρατάει ο ένας και το άλλο ο άλλος. Το βαράκι ισορροπεί. Καταγράψτε τις ενδείξεις των δυναμόμετρων.
F1=………………….  F2=………………….
Τι παρατηρείτε; ……………………………………………………………………………………………….

4.      Τραβήξτε το βαράκι ώστε να κινείται αργά. Ποια είναι τώρα η ένδειξη των δυναμόμετρων:
F1=………………….  F2=………………….
Τι  παρατηρείτε;……………………………………………………………………………

5.      Δέστε το ένα δυναμόμετρο στον ορθοστάτη ή στο χερούλι της πόρτας. Τραβήξτε  πάλι και καταγράψτε τις ενδείξεις των δυναμόμετρων.
F1=………………….  F2=………………….
Ποιος ασκεί την F1;………………………………………………….
Ποιος ασκεί την F2;………………………………………………….
Τι  παρατηρείτε;……………………………………………………………………………

6.      Φουσκώστε ένα μπαλόνι και αφήστε το ελεύθερο. Τι παρατηρείτε; Ποια δύναμη το κινεί; Μπορείτε να το εξηγήσετε;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Συμπεράσματα :
a)      Οι δυνάμεις είναι αποτέλεσμα αλληλεπιδράσεων. Ασκείς δύναμη στον τοίχο ή στο  συμμαθητή σου και αυτός ασκεί δύναμη σε εσένα άρα………………………………………..
b)      Το μπαλόνι κινείται προς τα επάνω γιατί ο αέρας βγαίνει προς τα κάτω  οπότε
…………………………………………………………………………………………………………………………….
c)      Το χερούλι της πόρτας ασκεί δύναμη. Άρα και τα …………………… πράγματα ασκούν δυνάμεις.
d)      Το βαράκι στην άσκηση 3 δεν κινείται . Δυνάμεις όμως  ασκούνται πάνω του . Την F1 την ασκεί …………………………. και την F2 την ασκεί  ………………………………….. άρα η δράση F1 έχει μία ίση και αντίθετη αντίδραση F2. Η δράση και η αντίδραση είναι δυνάμεις  που ασκούνται σε διαφορετικά …………………………………… Τα παραπάνω είναι ο τρίτος νόμος του Νεύτωνα.

Δραστηριότητα 4

1.      Τι νομίζεις τώρα ότι θα γίνει αν τραβήξει το κορίτσι το σχοινί;
a.      Θα τραβήξει το αγόρι προς το μέρος της
b.      Θα πλησιάσουν μεταξύ τους.

2.      Ποια δύναμη νομίζεις ότι είναι η αντίδραση στο βάρος W:
 
a.      W’  
 b.      FΝ

3.      Όταν σπρώχνεις τον τοίχο σε σπρώχνει και ο τοίχος.  Ναι ………………   Όχι ……………….

Σύγκρινε τις αρχικές σου υποθέσεις  με τις τωρινές σου απαντήσεις.

 Έχεις την ίδια άποψη ; …………………………………………………………………………………

Τι σε έκανε να αλλάξεις γνώμη;

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δραστηριότητα 5

1.      Εξήγησε πώς κινείται η βάρκα με τα κουπιά.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
2.      Εξήγησε πώς κινείται ο πύραυλος.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
3.      Αν κλωτσήσεις τον τοίχο το πόδι σου πονάει. Γιατί ;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου